Wondermiddelen bestaan niet, toch?!

Ik hoor regelmatig: “Zeg maar gewoon wat ik moet nemen, dan doe ik dat”. Dan ga ik meestal even uitleggen en nader verklaren. Ik vind het namelijk belangrijk om je verwachtingen reëel te houden. Want, als je het mij vraagt is er een groot verschil tussen wondermiddelen en ‘zelf je eigen wonder creëren’.

In het eerste geval vertrouw je op een extern iets, een ding van buitenaf dat ervoor zorgt dat jouw probleem wordt opgelost. Het liefst ook nog snel, efficiënt en als het even kan voor altijd. Kortom een snelle fix.

In het tweede geval ga je zelf aan het werkt. Dat kost energie en het resultaat laat vaak wat langer op zich wachten. Kortom, hard werken en veel geduld.

In het eerste geval komen we vaak uit bij medicijnen.
Die werken snel. In principe zijn ze bedoeld voor kortdurend gebruik en daarin heel efficiënt. Pijnstillers of onstekingsremmers bijvoorbeeld.
Wat we niet zelden zien bij chronische klachten is dat het probleem:

  • Of op dezelfde plek weer terugkomt.
  • Of zich uit op een andere plek.
  • Of zich uitbreidt met nieuwe klachten.
  • Of je bijna meer last hebt van de bijwerkingen dan voordelen van het medicijn.

Dit zijn natuurlijk allemaal onbedoelde effecten waar niemand op zit te wachten.
Op de korte termijn biedt dit de verlichting waar je naar zoekt.
Bij duidelijke afgebakende klachten is dit een hele mooie efficiënte aanpak. Begrijp me dus niet verkeerd, ik ben zeker niet tegen medicatie! Het dient een mooi doel en met dank aan de wetenschap kunnen we veel kortdurende problemen daarmee goed oplossen.

In het tweede geval ga je zelf aan de slag.

Dit is vaak nodig bij langdurige, chronische klachten. Soms ook met gebruik van medicijnen, dat kan prima naast elkaar bestaan. Je gaat op zoek naar de mogelijke oorzaak van jouw probleem. Je pakt dit aan met verandering van leefstijl. Je ondersteunt dit proces met bijvoorbeeld supplementen of andere middelen zoals adaptogene kruiden of bloesems.
Het kost in eerste instantie energie en moeite. Niks zo lastig als je eigen gedrag veranderen. Van sommige interventies merk je snel effect, andere effecten laten langer op zich wachten.
De supplementen ondersteunen jouw fysieke herstel van  binnenuit. Ze geven je lichaam de extra’s die het nodig heeft. Supplementen in combinatie met meer ontspanning, beter slapen, goed bewegen en de juiste voeding blijkt vaak een wonderlijke mix te zijn.
Na enkele weken begin je verschillen te merken. Je krijg meer energie en je voelt je beter. Je bent scherper qua denken en slaapt beter. Je pijnklachten verminderen.

Vaak willen mensen dan weten wat nu precies het verschil heeft gemaakt. Zijn het nu de supplementen? Of is het de gedragsverandering? Of zijn het de zorgen die je hebt losgelaten? Of ….
We zoeken een verklaring, want zo zijn we opgegroeid. Dat alles precies verklaarbaar is. ‘Meten is weten’.

Persoonlijk geloof ik ook erg in “weten = meten’’.
Reken er maar op: Alle interventies die jij zelf hebt ondernomen doen ertoe! Het is juist deze magische mix die zorgt voor jouw herstel.  Het één kan niet zonder het ander.

Wondermiddelen bestaan niet. Je kunt wel zelf op zoek gaan naar een wonderlijke mix die voor jou goed blijkt te werken.

 Op 1 februari deel ik mijn zienswijze en mogelijkheden over supplementgebruik in een gratis webinar.
Zodat je zelf je eigen afwegingen zorgvuldig kunt maken.
Wil je dus meer weten over supplementen en hun werking? Wil je dit in het juiste perspectief kunnen plaatsen?
Meld je dan hier aan.

Wil je zelf aan de slag? Nog enkele handige tips voor jou op een rijtje:

  1. Kijk verder en zoek de oorzaak van je probleem (fysiek, psychisch, spiritueel, sociaal, zingeving…) Zoek hierbij hulp als je in een cirkel blijft ronddraaien.
  2. Verander je gedrag ten dienste van het oplossen van je probleem.
  3. Vertrouw op je eigen zelfherstellende vermogen.
  4. Ondersteun dit proces met juiste supplementen, kruiden of andere middelen waarvan jij denkt dat het kan helpen.
    Laat je eventueel adviseren bij bovenstaande punten.
  5. Hou vol! Probeer minimaal 3 maanden een nieuwe aanpak.
  6. Hou een klein dagboek bij waarin je noteert hoe het met je gaat. Dan kun je kleine veranderingen zien die je anders misschien mist. Dat motiveert.
  7. Temper je verwachtingen, het is geen medicijn, maar een verandering, dat kost tijd. Iets wat je in jaren hebt opgebouwd verdwijnt niet als sneeuw voor de zon in enkele dagen of weken.

Succes!

Energiek met Ingrid.

Voor iedereen die slecht slaapt en klachten ervaart.
Voor als je NU de eerste stap wilt zetten naar een energieke jij.

Energiek met Ingrid verstuurt 1 à 2 keer per maand een nieuwsbrief.

Aanmelden voor de nieuwsbrief:

Maasstraat 39
5995NB Kessel-Eik
Tel: 06 29 59 22 10
E: info@energiek-met-ingrid.nl
Facebook #Energiek-met-Ingrid
KvK nr: 73189693

Copyright © 2024 Energiek met Ingrid, alle rechten voorbehouden.

Voorwaardenchecklistuit ' mijn slaapbijbel

Vul hier je naam en e-mailadres in en ontvang meteen jouw voorwaardechecklist uit 'mijn slaapbijbel. Deze wordt dan automatisch gedownload!

    Deze gegevens zijn alleen voor intern gebruik en worden niet aan derden versterkt. Abonneer je ook op de nieuwsbrief en mis niks van nieuwe, tips en activiteiten. Zodra je op download klikt zal de pdf met de voorwaarden checklist automatisch gedownload worden.Voorwaarden checklist slaap

    10 tips voor een betere nachtrust

    Vul hier je naam en e-mailadres in en ontvang meteen jouw 10 tips voor een betere nachtrust. De 10 tips worden dan automatisch gedownload!

      Deze gegevens zijn alleen voor intern gebruik en worden niet aan derden versterkt. Abonneer je ook op de nieuwsbrief en mis niks van nieuwe, tips en activiteiten. Zodra je op download klikt zal de pdf met de 10 tips automatisch gedownload worden.